Veel vormen van vrijetijdsbesteding leveren op een bepaalde manier een belasting op voor het milieu. Denk aan een concertbezoek, vakantie, stedentrip, het bijwonen van sportwedstrijden van je favoriete top-club of je jaarlijkse festival-weekend. Ook rally-rijden is in de basis een belasting voor het milieu, vanwege de Co2 uitstoot van (klassieke) auto’s.
Als organisator van de jaarlijkse Kids Benefits Rally zijn we ons hiervan niet alleen bewust, maar nemen we hierin ook onze verantwoordelijkheid. Om er voor te zorgen dat we met deze goede doelen rally -en een neutrale “foot-print”- een maatschappelijke en verantwoorde bijdrage kunnen blijven leveren. Door liefhebbers van de klassieke autosport en dag van hun leven te bieden én: steeds weer een prachtig bedrag ophalen voor doelen die dat keihard nodig hebben. Klimaat neutraal!
Hoe? Wel; dat gaat niet vanzelf. Maar: vinden we méér dan de moeite waard. In dit artikel spelen we niet alleen open kaart over onze aanpak en ontwikkeling van dat programma naar de toekomst, maar willen we ook een objectief beeld schetsen rondom sommige hardnekkige vooroordelen die er rondom klassieke auto’s en de historische rallysport leven.
Met zo’n 80 deelnemende equipes stoten we gezamenlijk op onze jaarlijkse rally-dag Co2 uit. Dat kunnen we niet mooier maken. En alhoewel die zelfde deelnemers anders op die datum eveneens door (zakelijke) kilometers een Co2 uitstoot hadden veroorzaakt, compenseert de Kids Benefits Rally deze rally-kilometers volledig door investeringen in herbebossing en biogas projecten. Niet alleen rondom de exacte rally-kilometers, maar ook inclusief de gemiddelde heen- en terugreis van start & finish locaties.
Naast de deelnemende equipes zijn er méér auto-bewegingen rondom de organisatie van het evenement. Onze partner POUW Automotive faciliteert voor de groep officials 100% elektrische voertuigen. En voor de sport-marshals die gedurende de rally op de verschillende locaties een belangrijke rol spelen, compenseert de Kids Benefits Rally ook deze kilometers en bewegingen volledige door investeringen in herbebossing en biogas projecten.
Maar: ook daar houdt het voor onze rally niet op. Gedurende het jaar, namelijk, zijn we op tal van momenten met allerlei voorbereidingen bezig. En zijn er voor- op en ná de rally talloze partners die ons helpen er een fantastisch evenement van te maken. Denk onder andere aan tientallen vrijwilligers en ook ruim 100 Deltion studenten die er -vanuit hun opleiding- voor zorgen dat het qua begeleiding, veiligheid en hospitality perfect verloopt. Ook de Co2 die dit met zich meebrengt wordt door de Kids Benefits Rally 100% geneutraliseerd!
Dit is allemaal niet iets van eenmalige aard. Onze inspanning zal er op gericht zijn altijd een stapje éxtra te zetten in de verduurzaming van ons evenement. Of het nu gaat om het vinden van slimmere compensatie-projecten, het toevoegen van milieu-neutrale elementen en aspecten of het anderzijds stimuleren van duurzaamheid rondom de rally-sport.
Met ingang van vólgende editie stimuleren we onze deelnemers om via ons loket hun jaarlijkse CO2 belasting te compenseren, dus niet alleen die van onze eigen rally-dag. Een andere ontwikkeling waar we naar uitkijken is de ontwikkeling van een speciale brandstof door onze partner EG-group. Een brandstof die slechts een fractie van de belasting veroorzaakt en ook nog eens erg goed is voor de techniek van klassieke auto’s.
Klassieke auto’s worden vaak beschouwd als schadelijk voor het milieu vanwege hun oudere motortechnologieën, die doorgaans minder brandstofefficiënt zijn en meer vervuilende emissies produceren dan moderne auto’s. Tegelijkertijd: klassieke auto’s kunnen duurzaam zijn in de zin dat ze vaak vele tientallen jaren meegaan en worden onderhouden in plaats van te worden vervangen door nieuwe auto’s.
Pas vanaf een leeftijd vanaf 40 jaar wordt een auto als “klassieker” beschouwd. Dat terwijl nieuwe auto’s slechts een gemiddelde leeftijd behalen van 19,3 jaar. De productie van nieuwe auto’s heeft een aanzienlijke impact op het milieu vanwege de energie- en grondstofintensieve processen die nodig zijn voor fabricage. Dit omvat mijnbouw, metaalbewerking en energieconsumptie.
De productie van één benzineauto staat gelijk aan twaalf jaar rijden met een klassieker, alleen al om de uitstoot bij de productie van een normale auto te evenaren. Bij elektrische auto’s wordt die periode langer. Een gemiddeld model zorgt tijdens de productie al voor 26 ton CO2-uitstoot. Plat gezegd: 46 jaar aan CO2-uitstoot van het normale gebruik van een klassieker. De productie van EV’s wordt overigens almaar groener, net als de productie van stroom, omdat autofabrikanten er naar streven ergens in het volgende decennium CO2-neutraal te gaan producer
Alle 12 miljoen personenauto’s van Nederland zijn samen voor nog geen 10 procent verantwoordelijk voor de totale CO2-uitstoot en stikstofdepositie. Onder die 10 miljoen auto’s zitten maar 200.000 stuks van 40 jaar en ouder. Deze oudjes rijden gemiddeld 1500 tot 2000 kilometer per jaar. Met moderne auto’s wordt jaarlijks ongeveer 11.000 kilometer afgelegd (zakelijk is dat gemiddeld 25.000). Met andere woorden: klassiekers leveren slechts een marginale bijdrage aan de vervuiling.
Volgens onderzoek stoot de gemiddelde klassieke auto er op jaarbasis zo’n 563 kg aan CO2 uit. Dat is op basis van het gemiddeld aantal kilometers dat men maakt met klassiekers, een kleine 2.000 km per jaar. Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
‘Al zouden we nu op volle kracht elektrisch rijden stimuleren, dan is in 2050 misschien nog maar 60 procent van het totale wagenpark vervangen. Voor de rest moet je dan een alternatief hebben. Dan moeten we ook waterstof als alternatief meenemen en synthetische brandstoffen voor de brandstofauto’s die toch nog rijden’. aldus de ANWB.
Historische en culturele waarde: Klassieke auto’s zijn vaak iconische symbolen van hun tijdperk en vertegenwoordigen belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van de auto-industrie. Ze zijn een essentieel onderdeel van ons culturele erfgoed en getuigen van de technologische vooruitgang en de esthetische trends van hun tijd.
Technologische geschiedenis: Klassieke auto’s tonen de ontwikkeling van autotechnologie door de jaren heen. Ze bieden inzicht in de evolutie van motoren, brandstofefficiëntie, veiligheidsvoorzieningen en meer. Het behoud ervan stelt toekomstige generaties in staat om te begrijpen hoe de auto-industrie zich heeft ontwikkeld.
Vakmanschap en design: Veel klassieke auto’s zijn meesterwerken van vakmanschap en design. Ze vertegenwoordigen een tijdperk waarin auto’s vaak met de hand werden gebouwd en de nadruk lag op esthetiek en detail. Het behoud van deze voertuigen toont het ambachtelijke meesterschap dat verloren kan gaan in de moderne massaproductie.
Emotionele en nostalgische waarde: Voor veel mensen wekken klassieke auto’s nostalgische gevoelens op. Ze roepen herinneringen op aan vervlogen tijden en kunnen een sterke emotionele band creëren tussen eigenaren en hun voertuigen.
Economische en werkgelegenheidswaarde: Het behoud van klassieke auto’s ondersteunt een hele industrie, inclusief restaurateurs, monteurs, onderdelenleveranciers en evenementorganisatoren. Dit draagt bij aan de werkgelegenheid en economische activiteit in verschillende gemeenschappen.
Kortom, het behoud van klassieke auto’s gaat verder dan alleen het behouden van oude voertuigen; het handhaaft en eert ons culturele erfgoed, draagt bij aan ons begrip van technologische vooruitgang en biedt tal van educatieve, emotionele en economische voordelen.
De Kids Benefits Rally nodigt iedereen met slimme ideeën uit om die aan ons voor te leggen!
Met vriendelijke groet,
Evert Leideman
initiatiefnemer en bestuurslid Stichting Auto- en motorrally Zwolle
Sjoerd-Jan Feenstra
organisator en bestuurslid Stichting Auto- en motorrally Zwolle
Wil je updates ontvangen over de rally? Schrijf je dan direct in en ontvang de eerste updates over de rally van de voorinschrijving tot uitslagen en andere info die je niet mag missen.